Een website bouwen in de kinderopvang (Deel 2)

27 september 2017
Marketing Opvang & Onderwijs

Een website bouwen in de kinderopvang is niet eenvoudig. Vorige week gaven we in deel 1 de eerste 5 tips die u kunnen helpen. Een website bouwen in de kinderopvang vraagt namelijk een heel andere aanpak. U heeft een heel specifieke doelgroep. Daarnaast hebben uw klanten speciale eisen en zijn extreem kritisch. Als gevolg daarvan is het een complex proces: een website bouwen in de kinderopvang.

Een website bouwen in de kinderopvang: Tips 6 tot en met 10

Een website heeft als doel ouders te overtuigen van de aantrekkelijkheid van de eigen kinderopvang. Daarnaast heeft het als doel ouders blijvend te informeren en betrokken te houden. Dit is dan ook een moeilijke spagaat.  We hebben 15 tips geformuleerd die moeten helpen bij een website bouwen in de kinderopvang. Iedere week geven we 5 van die tips prijs! Dit is deel 2 van een cyclus van 3.

6. Een kostencalculator levert klanten op!

Op de website dient een zogeheten kostencalculator aanwezig te zijn. Deze kostencalculator zorgt ervoor dat ouders zich bewust zijn van de daadwerkelijke kosten van kinderopvang. In het hoofd van veel ouders zijn de kosten namelijk veel hoger dan dit in werkelijkheid is. Analyse van bezoekersgedrag heeft aangetoond dat na het gebruik van een kostencalculator het aantal aanvragen van een rondleiding of intake gesprek duidelijk hoger is.

7. De mobiele versie van uw website: anders indelen

Meer dan vijftig procent van de bezoekers op uw website, bezoekt de website mobiel. Alleen zorgen dat de website mobiel beschikbaar is niet langer voldoende. Uw organisatie moet ook nadenken over hoe de inhoud mobiel gepresenteerd wordt en in welke volgorde. Een voorbeeldje: als ik als bezoeker eerst helemaal naar onderen moet scrollen op mijn mobiel voor de contact-knop dan streeft u uw doel voorbij.

8. Referenties leiden tot vertrouwen

Maak referenties van ouders zichtbaar op uw website. Het liefst met de foto van de desbetreffende ouder. Referenties van tevreden bestaande klanten leiden tot vertrouwen van nieuwe bezoekers en overtuigen ze om contact op te nemen met uw organisatie.

9. Reviews geven een zetje

Overweeg om uw bestaande klanten de mogelijkheid te bieden uw dienstverlening te waarderen via het geven van review-sterren. Deze  sterren kunnen zichtbaar gemaakt worden in Google en geven mogelijke beslissers wederom een extra zetje in de rug om met uw kinderopvang in zee te gaan.

10. Rich Snippets, wat zijn dat?

Zorg dat je als kinderopvang optimaal vindbaar bent in Google. Dus zorg dat naast dat u goede content heeft, de rich snippets van de kinderopvang goed zijn ingevuld. Dit kunt u doen voor een hoofdvestiging, maar ook voor locaties. Hierbij moet goed worden nagedacht over de informatie die u wilt tonen, zoals contactgegevens en openingstijden.