Een website bouwen in de kinderopvang (Deel 1)

20 september 2017
Marketing Opvang & Onderwijs

Een website bouwen in de kinderopvang is niet zomaar het bouwen van een willekeurige simpele website. Daarom geven wij u 15 tips. Een website bouwen in de kinderopvang vraagt namelijk andere functionaliteit. Heeft een heel specifieke doelgroep. Verder heeft de website, naast het aantrekken van nieuwe klanten, als functie het informeren van bestaande klanten. Kortom het is een complex proces: een website bouwen in de kinderopvang.

Een website bouwen in de kinderopvang: Tips 1 tot en met 5

Een website heeft als doel ouders te overtuigen van de aantrekkelijkheid van de eigen kinderopvang. Daarnaast heeft het als doel ouders blijvend te informeren en betrokken te houden. Dit is een moeilijke spagaat.  We hebben 15 tips geformuleerd die moeten helpen bij een website bouwen in de kinderopvang. Iedere week geven we 5 van die tips prijs!

1. Focus van de kinderopvang website

De eerste focus van de website is het binnenhalen van nieuwe klanten. Heel simpel, geen nieuwe klanten geen bestaansrecht. Dit betekent dat je je als kinderopvang nadrukkelijk moet richten op aanstaande ouders. Een nieuwe klant betekent dan in voorkomende gevallen, ongemerkt, een nieuwe relatie voor een periode van 12 jaar.  Een ander geval is het integraal kindercentrum ofwel IKC. Hier zal de focus voornamelijk liggen op het presenteren van de totaaloplossing. Hierdoor zal de aandacht van aanstaande ouders gericht moeten zijn op nadenken over de 12 jaar die gaan komen.

2. Toptaken van uw website

Bepaal de toptaken van uw website. Klanten van u, of toekomstige klanten komen slechts voor een beperkt aantal zaken op uw website. Richt uw website zo in dat uw klanten direct kunnen vinden wat ze zoeken. Dit doet u door gebruik te maken van Google Analytics, onderzoek te doen bij uw klanten en daarnaast altijd in gesprek te blijven met uw klanten. Al deze inzichten moeten bij elkaar gevoegd worden en leiden tot een optimaal gebruiksvriendelijke website.

3. Content is de sleutel

Belangrijk is dat het bewustzijn bij uw kinderopvang ontstaat dat “Content” dus inhoud voor uw site cruciaal is. Wilt u gevonden worden op Google en beter dan uw plaatselijke concurrenten dan zijn goede teksten, goed beeld en goede video’s de sleutel. Kortom uw website moet door u geoptimaliseerd worden voor Google. Ook hier geldt weer, schakel in het begin een expert in. Ook zijn er handige tools die u hier bij kunnen helpen.

4. Landingspagina’s per doelgroep

Zorg per doelgroep voor een landingspagina. De landingspagina zal gevonden worden via Google en zal de doelgroep direct leiden naar de pagina die zal leiden tot het maken van een juiste afweging. Dus landingspagina’s voor aanstaande ouders, BSO, sport-BSO, kinderopvang, basisschool, peuterspeelzaal, dagopvang. Kortom voor ieder specifiek onderwerp met daaraan gekoppeld een mogelijke speciale doelgroep.

5. Meten vanaf dag 1!

Begin vanaf de eerste dag met het meten van het bezoekersgedrag. Google Analytics is een gratis tool hiervoor. Wel is het verstandig om hier in het begin een expert bij te betrekken. Deze kan ervoor zorgen dat u geen foute beslissingen neemt in het begin en dat u inderdaad de juiste doelen gaat meten. Zodra dit eenmaal goed ingericht is, kunt u het probleemloos overnemen.