SEO in de kinderopvang (Deel 1)

11 januari 2018
Marketing Opvang & Onderwijs

SEO in de kindervang wat betekent dat nu? Wat betekent dit voor kinderopvang, crèche, IKC en uiteindelijk ook basisschool? Om hier zinnige dingen over te zeggen, is het verstandig om bij de basis te beginnen. Vandaar dat SEO in de kinderopvang deel 1 onderdeel wordt van een hele reeks. Hierin werken we toe naar op een praktische manier omgaan met SEO. Dat wil dus zeggen: content (tekst, beeld en geluid). Specifiek uiteraard voor kinderopvang, crèche, IKC en basisschool.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor de term zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachineoptimalisatie is wat u doet om het aantal mensen op uw website te vergroten. Dit via het zoeken door mensen op platforms zoals Google. De middelen die u met SEO in de kinderopvang heeft? Content, dus tekst, beeld en geluid in allerlei soorten en maten.

Wat zijn organische zoekresultaten?

Telkens wanneer iemand iets in een zoekmachine typt. Krijgt een bezoeker een pagina met zoekresultaten te zien voor de zoekterm waar ze naar op zoek zijn. Elke pagina met zoekresultaten bevat twee soorten resultaten: betaald en organisch.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn vermeldingen op pagina’s met zoekresultaten.  Deze verschijnen vanwege hun relevantie voor de gezochte term. Dit is eigenlijk de meest mooie en chique manier om in Google  bovenaan te komen. Dit wil je als kinderopvang, creche, IKC of basisschool optimaal benutten. Dit staat het dichtst bij je eigen kennis. Het dichtst bij de dagelijkse gang van zaken. En het dichtst bij het materiaal dat al binnen de kinderopvang aanwezig is.

Betaalde zoekresultaten

Betaalde zoekresultaten daarentegen zijn advertenties waarbij een adverteerder betaalt om zijn advertentie weer te geven. De adverteerder betaalt wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert die voldoet aan de criteria van de adverteerder. In de kinderopvang, creche, IKC en basisschool moet je dit in principe zien te voorkomen. Probeer eerst het maximale uit de organische zoekresultaten te halen.

Betaalde en organische zoekresultaten

 

Hoe wordt het websiteverkeer gemeten?

Het website verkeer wordt gemeten via een gespecialiseerde website analyseservice.  Dit doe je door een kort stukje computercode toe te voegen aan de webpagina’s. Deze code wordt normaal gegenereerd door de service die je gebruikt om het website verkeer te meten. De code kan allerlei dingen bijhouden.  Zoals bijvoorbeeld: het aantal bezoekers van uw website. Hoe lang ze blijven? Welke pagina’s ze bezoeken? Of ze een verzoek om informatie hebben ingediend? Dat ze om een rondleiding hebben gevraagd? Momenteel is Google Analytics misschien wel de meest populaire website-analysedienst die er is. Verstandig want het werkt goed en niet onbelangrijk, het is gratis.

Wat zijn de gevolgen van activiteiten op het gebied van SEO?

Als u het goed doet. Dat wil zeggen op de juiste manier aantrekkelijke content (dus tekst, beeld en geluid) weet te plaatsen. Profiteert uw website op vier manieren van uw activiteiten:

  • Het laat uw website in de zoekresultaten verschijnen voor de meest relevante zoekopdrachten (ook wel zoekwoorden genoemd);
  • Verbetert uw zoekmachine rankings. Dat wil zeggen, de positie waarop een pagina van uw website wordt weergegeven in de resultaten van de zoekmachine;
  • Zorgt ervoor dat de beste pagina van uw website wordt weergegeven in de resultaten voor elke afzonderlijke zoekopdracht
  • Verhoogt het aantal klikken naar uw website. Dat wil zeggen, de verhouding van gebruikers die op uw resultaat klikken in tegenstelling tot de concurrerende kinderopvang.

Waarom heb je SEO in de kinderopvang nodig?

Het uitvoeren van SEO is de enige manier voor uw website om hoger te scoren in de zoekresultaten zonder te hoeven betalen voor advertenties. SEO helpt u de voordelen van zoekmachines als marketingkanaal te maximaliseren. Mocht u interesse hebben in meer informatie? Neem gerust contact met ons op!

Wordt vervolgd!

Jerry van Leeuwen
Marketing Opvang & Onderwijs