Zet WhatsApp in als communicatiekanaal

21 februari 2018
Marketing Opvang & Onderwijs

Sinds een aantal weken kunnen we gebruik maken van de zakelijke dienst van WhatsApp: WhatsApp Business. De zakelijke dienst van WhatsApp maakt snel en persoonlijk contact mogelijk en geeft klanten de mogelijkheid om nog sneller met jou als organisatie in contact te komen.

Let op: WhatsApp Business is op dit moment nog gratis te gebruiken. Echter heeft WhatsApp aangekondigd dat de zakelijke chatdienst uiteindelijk geld zal gaan kosten.

De mogelijkheden van WhatsApp Business

WhatsApp Business biedt een aantal mogelijkheden die WhatsApp niet heeft, namelijk:

  • Bedrijfsprofiel. WhatsApp Business biedt ondersteuning voor vaste nummers en u kunt een bedrijfsprofiel aanmaken. In dit bedrijfsprofiel vinden klanten handige informatie over uw organisatie, zoals een algemene beschrijving, e-mail en adresgegevens en openingstijden. Na verificatie van uw bedrijfsprofiel verschijnt er een groen vinkje bij de bedrijfsnaam. Zo zien klanten dat ze met een betrouwbaar account aan het chatten zijn.
  • Automatische berichten. Om nieuwe klanten te verwelkomen is het mogelijkheid om een welkomstbericht te versturen wanneer een klant voor het eerst een bericht naar uw WhatsApp Business account stuurt. Ook kan er automatisch een afwezigheidsbericht verstuurd worden in geval van vakantie of buiten de openingstijden van uw organisatie. Tenslotte is het mogelijk om snelle antwoorden in te stellen. Snelle antwoorden maken het mogelijk om berichten die je vaak verzendt op te slaan en opnieuw te gebruiken, zodat je veelgestelde vragen snel en gemakkelijk kunt beantwoorden.
  • Statistieken. Momenteel is het alleen mogelijk om te zien hoeveel berichten verstuurd en ontvangen zijn. In de toekomst worden deze statistieken uitgebreid met bijvoorbeeld de gemiddelde reactietijd van uw organisatie.
  • Labels. Gesprekken met klanten kunnen gelabeld worden. Door gebruik te maken van labels kunnen klanten en prospects worden onderscheiden, maar ook voltooide bestellingen en niet afgehandelde klachten.

Kan ik WhatsApp Business meteen gaan gebruiken?

Jazeker, mits je beschikt over een Android telefoon. Momenteel is WhatsApp Business alleen beschikbaar in de Google Play Store. De gebruikers van iOS moeten nog even geduld hebben, er volgt spoedig een versie voor dat platform.

Stappenplan

  1. Wil je een vast telefoonnummer koppelen aan WhatsApp Business? Dan kan je de app op een Android telefoon installeren via de Google Play Store. Open de app en geef uw vaste telefoonnummer op. Let op dat het telefoonnummer begint met ‘+31’ in plaats van ‘0’, bijvoorbeeld +31 85 303 5838.
  2. Wanneer het telefoonnummer geverifieerd is kan het bedrijfsprofiel ingesteld worden. De bedrijfsnaam die ingevuld wordt kan later niet meer aangepast worden. Let dus goed op dat hier geen fouten in zitten. Het logo is later wel aan te passen.
  3. Als alles is ingesteld ziet u onder Chats de gesprekken met klanten.
  4. Onder Bedrijfsinstellingen is het mogelijk om Berichtinstellingen aan te passen.
    • Afwezigheidsbericht: Er kan een afwezigheidsbericht worden verstuurd wanneer u tijdelijk niet beschikbaar bent.
    • Begroeting: Een begroeting wordt automatisch verstuurd klanten u voor de eerste keer een bericht sturen of na 14 dagen van inactiviteit.
    • Snelle antwoorden: Tenslotte kunt u hier de snelle antwoorden instellen. Indien er snelle antwoorden zijn ingesteld kunt u in een chat op ‘/’ drukken, waarna u kunt kiezen uit de beschikbare snelle antwoorden.

Voorbeeld

KLM is een van de eerste bedrijven met een zakelijk WhatsApp-account. In een introductievideo wordt uitgelegd hoe KLM WhatsApp inzet.

 

Marketing Opvang & Onderwijs op WhatsApp

Uiteraard maken we bij Marketing Opvang & Onderwijs al gebruik van WhatsApp Business. Voeg +31853035838 toe aan uw contacten en stuur direct een bericht via WhatsApp, of klik op onderstaande link:

Neem contact op met Marketing Opvang & Onderwijs via WhatsApp